dinsdag 24 november 2009

dag 6: Ispica - Catania (15/11)

Om acht uur opende ik de deur en ik zette me tegen de muur naast onze deur en liet de zon haar werk doen: mijn gezicht warmde op en kwam tot leven. Mijn ogen genoten van de blauwe lucht en de tanker... die lag nog steeds voor de kust...

Na een lekker zoet en uitgebreid ontbijt reden we via bergflanken naar het bergstadje Ragusa Ibla. We verkenden dit oude stadsgedeelte met smalle straten en huizen die bijna als blokken tegen en op elkaar gestapeld zijn op de bergflank en het plateau.

Daarna zakten we af naar de kloof vanwaaruit Ispaca is ontstaan: Ispica cava. Hier had Nino's grootmoeder ook een tuin en opslagruimte.

In gedachten vergeleek ik deze locatie met de Samaria kloof op Kreta. Prachtig. Een groene, voedselrijke oase van 13 kilometer tussen smalle bergflanken. Een versterking heerste over deze vallei en kloof.



Om 13u verwachtte Nino's familie ons voor een middagmaal. Het werd uiteindelijk een zeer copieuse maaltijd die zoals dat hoort begon iets na 13u met een antipasta (een nog warme overheerlijk ricotta) gekruid met zelfgemaakte wijn en eindigde na 17u met een cognac. Na afscheidskussen en foto's zette Nino ons af aan ons "stamcafé" om zijn zieke nicht een kado te brengen. Na een paar lekkere locale pinten pikte hij ons opnieuw op om naar een ander nicht te gaan. Hun kleindochter stal daar de show.

Geen opmerkingen: