donderdag 10 mei 2012

Twee voorbeelden


Op weg naar wegen rondom het centrum

Momenteel ligt het centrum open om de verkeersveiligheid te verhogen. Toch zijn er plannen in de maak voor twee omleidingswegen. Eentje in het noorden, eentje in het zuiden. Ons eigen Noord-Zuid verhaal.

Omleiding in ’t zuiden: de weg van de jager. Een nieuw kruispunt ter hoogte van Blocken zal Industrie Noord en Zuid gaan verbinden. Zo wordt de nieuwe KMO-zone achter het woonlint ontsloten en dan verder via Sint-Hubertuslaan en Heidestraat. Langs deze laatste straten pendelen dan personenwagens (in principe geen vrachtwagens) van en naar het bedrijventerrein.
Een omleiding in ’t noorden: de weg van het paard. Het hippisch centrum op’t Laer opent de deur voor een weg doorheen ’t Ophovenerbos: een geasfalteerde verbinding Reyndersstraat-Speeltuinstraat – jaren geleden afgevoerd na protest van de buurt. Is de paardenmanège het breekijzer om het bedrijventerrein te ontsluiten? Dankzij de rioleringswerken in de Reyndersstraat wordt dit nu al uitgetest?

Mooi op papier… maar een gedrocht in’t echt?

De voorstelling van de nieuwe zaal gaf een mooi beeld, de videoanimatie zag er knap uit. En nu? De volgende jaren zullen we merken hoe zwaar dit betonwerk op onze portemonnee zal wegen. Hadden we toch maar naar een ander stemmetje in het stemhokje moeten luisteren?

“Uitzichtvervuiling, het aanwezige groen is overgoten met beton, bombastisch”. Mooie plannen, maar de realiteit: wat gaat deze mooie droom ons kosten? Zullen de verenigingen (huur) en de burgers, WIJ dus, het gelag betalen van de fata morgana van het schepencollege? Of hadden de gemeenteraadsleden van de meerderheid hierin geen stem. Is ’t schepencollege dan het Politburo, of “onze” burgemeester, ’n kleine Caesar.

Geen opmerkingen: